Bijzonder vrijwilligerswerk

De Wilg biedt, in samenwerking met Wij 3.0, ondersteuning aan ‘bijzonder vrijwilligers’ die zich buiten de locaties van De Wilg en Wij 3.0 als vrijwilliger in willen zetten. Wanneer iemand een drempel ervaart in het vinden, bezoeken, inwerken en uiteindelijk duurzaam volhouden van vrijwilligerswerk, bieden de ‘coaches bijzonder vrijwilligers’ gerichte ondersteuning. Het soort werkplekken waar de ‘bijzonder vrijwilligers’ actief zijn is dan ook net zo divers als de personen die ondersteuning vinden binnen deze module.

Bijzonder vrijwilligerswerk als onderdeel van een groter geheel

Het werken met ouderen was populair. Je kunt als vrijwilliger veel verschillend werk doen bij woonzorgcentra voor ouderen zoals bij Axion Continu of Vecht en IJssel. Bijvoorbeeld het klaarzetten van ontbijt en lunch voor mensen die dit zelf niet meer kunnen. Helpen in het restaurant of bij een activiteit. Maar ook koffie drinken en gezellig kletsen als vrijwilliger is mogelijk; ‘Toch wel fijn dat je wat kan doen voor die oudjes. Anders zit je ook maar zo op de bank. Ik vind het ook wel gezellig.’

Een andere vrijwilliger heeft zijn plek gevonden bij de culturele instelling Kargadoor in de stad. Daar werkt hij achter de bar; ‘Ik had die eerste keren niet het idee dat het ging lukken. Maar het is echt een warm bad waar ik in terecht ben gekomen’.

Vrijwilligers betekenen veel voor organisaties en de mensen voor wie ze werken. Dit viel een medewerker van de gemeente ook op. Hij was in gesprek met een dame die zelf problemen heeft, maar zich toch inzet voor anderen. ‘Mevrouw, u verdient een medaille’, zei hij tegen haar tijdens een ‘wijkcontactdag’.

Veel vrijwilligers hebben hun plek al gevonden. Anderen hebben in 2018 meer geleerd over zichzelf. Zij weten nu beter wat ze belangrijk vinden in hun werk en wat bij hen past.