JONGERENACTIVITEITEN

‘Wat doe jij?’

Uitdagende vrijetijdsactiviteiten voor jongeren

Wat doe jij? organiseert het hele jaar activiteiten voor en met jongeren. 2019 was een vol jaar met leuke, diverse activiteiten waar veel jongeren aan hebben deelgenomen. Bijvoorbeeld de creatieve activiteit ‘Chill creative’, een BBQ, een jongerenfeest, bezoek Tivoli, een kroegentocht, meidenuitjes en shoppen in Rotterdam. De jongeren leerden elkaar steeds beter kennen en spraken ook buiten De Wilg met elkaar af wat een mooi vervolg is op de ontmoeting die bij de Wilg is gestart. Verschillende jongeren waren ook actief betrokken bij de activiteiten, zoals Sint Maarten Parade.

BBQ jongeren

Kroegentocht

Sint Maarten Parade

Kookclub

Minimilkshake

Jongeren atelier

Meidenuitje

Festival lepeltje lepeltje

Club wat nou?

Club wat nou? is er voor jongeren tussen de 12 en 17 jaar. Het is een veilige en vertrouwde plek waar je iedere week naar toe kunt. Een plek waar je kunt chillen, vrienden kunt maken, kunt leren over jezelf, leert van anderen en waar je je problemen kunt bespreken.

Puberacademie

“Dit najaar ben ik door de activiteit de Puberacademie bij De Wilg in contact gekomen met een meisje van 17 met een licht verstandelijke beperking en autisme. Ze had zich aangemeld als vrijwilliger bij een verzorgingshuis. Het verzorgingshuis heeft toen contact gezocht met mijn collega, omdat ze vermoedde dat ze wellicht ergens anders beter op haar plek zou zijn. We hebben haar toen samen met haar moeder uitgenodigd voor een verkennend gesprek. Ze gaat al 4 jaar niet naar school en is 1 jaar niet buiten geweest. Er is ook een team van hulpverleners bij haar betrokken. Ze vertelde tijdens dit gesprek heel graag weer in contact te willen komen met leeftijdsgenoten maar dit ontzettend spannend te vinden. Ook zelfstandig reizen is nog niet haalbaar en maakt haar angstig. Ze wilde wel proberen om naar de Puberacademie te komen met de voorwaarde per keer te bekijken of het lukt. Heel rustig aan. Inmiddels is ze een aantal keren geweest. Ik heb haar ook een aantal keren thuis opgehaald om de reis samen te maken. De andere keren gaat haar moeder mee met de bus. Ze denkt dit over een tijdje zelf te durven en kunnen. Het zijn voor de meeste mensen hele kleine stapjes maar voor haar een enorme mijlpaal. De puberacademie is een kleine en veilige groep waar ze goed op haar plek is.”

Wat weet jij?

Met het programma ‘Wat weet jij?’ bieden wij scholen, organisaties, professionals of bijvoorbeeld sportclubs voorlichting en advies op het gebied van jongeren met een licht verstandelijke beperking en vrije tijd. Daarnaast zijn er ook vrijetijdslessen gegeven op scholen van het voortgezet speciaal onderwijs. Tijdens deze lessen kunnen jongeren op een leuke een laagdrempelige manier kennismaken met De Wilg en de ondersteuning die wij bieden bij het zoeken van passende vrijetijdsbesteding.

Toegeleid naar Kunstacademie voor jongeren

“Via de Kranenburg, school voor praktijk onderwijs, ben ik in contact gekomen met een scholiere van 15 jaar. De scholiere is dol op tekenen, heel erg creatief en wil daar erg graag ook in haar vrije tijd meer mee doen. Haar moeder ontvangt een bijstandsuitkering en heeft aangegeven geen geld voor buitenschoolse activiteiten te hebben. Ook lukt het haar, om verschillende redenen, niet om haar dochter hierin te begeleiden. Samen met het meisje ben ik op zoek gegaan naar een passende plek. De Vrijstaat in Leidsche Rijn heeft een kunstacademie voor jongeren op zaterdagochtend. Toen we deze plek hadden gevonden kon ze bijna niet wachten om te beginnen. Voor haar een droomplek. Omdat ze tijdens een activiteit iets meer begeleiding en uitleg nodig heeft dan sommige andere jongeren, heb ik met De Vrijstaat afspraken kunnen maken en is er een plekje voor haar gecreëerd. Via het Jeugdfonds Cultuur heb ik een aanvraag gedaan voor de contributiekosten. Deze is goedgekeurd en in januari kan ze beginnen met het blok Illustratie. Het is heel erg fijn dat dit meisje, die zonder hulp niet aan sport en cultuur zou kunnen doen, dit nu toch kan doen. Ze heeft er zoveel zin in!”